Kutyával a Gyermekekért

2014.03.21 21:02

 

Kutyával a Gyermekekért

Személyiségfejlesztő és Képességfejlesztő Óvodai Program

az Ajka Városi Óvoda Patakparti Óvoda Mazsola csoportjában

 

 

Rohamosan változó, rohanó világunk nagy kihívásokat jelent még az olyan óvodapedagógusok számára is, akik évtizedeket töltöttek a pályán. Valamennyi gyakorlatban dolgozó kolléga tudja, hogy ez a gyermekek magatartásában, szociális fejlettségében, egész személyiségében milyen intenzív változásokat idéz elő. Érhetik őket pozitív hatások, de egyre gyakrabban negatív tényezők is.

34 éves óvónői múlttal és 18 évi felelős kutyatartással a hátam mögött, valamint Kissné Laczay Ágnes terápiás kutyafelvezetővel történt szerencsés találkozásnak köszönhetően megszületett az elhatározás, hogy a két szeretett területet összekapcsoljam: gyerekek fejlesztését a kutya közreműködésével.

Egyre több kutatás alátámasztja, milyen sokoldalúan lehet a kutyaterápiát alkalmazni. A modern szemléletet valló intézmények, szociális ágazatok nyitottak az új kezdeményezésekre. Az Ajka Városi Óvoda vezetése örömmel fogadta kérésemet és szabad utat adott a kutyás foglalkozások beindítására. Ezek a próbálkozások még gyerekcipőben járnak, így szakmai, gyakorlati, dokumentációs segítségre nem számíthattam. Ezért kidolgoztam saját tematikámat.

A megvalósításban segítségemre van Kissné Laczay Ágnes terápiás kutyafelvezető, két terápiás vizsgával rendelkező kutyája: Alíz és Áfonya, valamint férjem Pap Károly, aki okleveles kutyatréner. Ő vállalta, hogy valamennyi foglalkozást videón rögzíti, ezáltal a fejlődést nyomon követhetjük.

A programunk célja annak vizsgálata, hogy milyen személyiségfejlesztő hatása van a kutyával végzett tevékenységeknek az óvodás gyermek szociális fejlődésére.

Feladatunknak tűztük ki, hogy az óvodás gyermek megismerkedjen a szereteten alapuló kutyával való bánásmóddal, ezáltal megalapozzuk a felelős állattartást, mellyel elősegítjük a gyermek személyiségének, ezen belül a szocialitásának a fejlesztését is.

A gyerekek kiválasztásánál több szempontot vettünk figyelembe. A program  eredményessége érdekében,  kis létszámú csoport szervezését láttuk célszerűnek. 7 főre maximalizáltuk a gyerekek számát. A kutya teherbíró képességére is tekintettel kellett lennünk. Mivel a kortárs példaadó szerepe és az utánzáson alapuló tanulás nagyon hatékony ebben az életkorban, ezért egy kiegyensúlyozott, jó képességű, vezető típusú gyermeket kerestünk. Ő ösztönző hatással van a többiekre, akik között akad figyelemzavaros, hiperaktív, önbizalom hiányban szenvedő, a szabályokhoz alig alkalmazkodó, valamint SNI. gyermek is.

Kontroll csoportot hoztunk létre, a fent említett szempontok figyelembe vételével. Őket a nevelési év során 3 alkalommal mérjük fel, míg a programban részt vevő gyerekekkel heti egy alkalommal, 30 percben foglalkozunk. A fejlesztést 2013. szeptemberében indítottuk el, és várhatóan 2014. májusában zárjuk. A foglalkozások a gyerekek délelőtti napirendjébe ágyazva, az óvoda épületében zajlanak.

Kontroll csoport Alízzal, a terápiás kutyával, és Ági nénivel

 

A fejlesztésben résztvevő gyermekek Alízzal és Ági nénivel.

 

A szülők örömmel fogadták a lehetőséget, mindenki hozzájárult gyermeke részvételéhez.

Tevékenységünkről naprakész dokumentációt vezetünk. A szülőket egyéni beszélgetések során tájékoztatjuk a fejlődésről. Féléves munkánk zárásaként, bepillantást nyerhettek egy foglalkozásba.

 

Bemutató foglalkozás a szülők számára.

Az első alkalmak a kutyákkal és a felvezetővel való ismerkedés jegyében teltek. Fokozatosan alakítottuk ki a szokás-és szabályrendszert, ami elengedhetetlen a sikeres munkához. Ezeket a szabályokat a foglalkozások tapasztalatai  alapján fogalmaztuk meg, melyet a gyerekek már magukévá tettek a rendszeres gyakorlás során.

 

Alex (aki nagyon félt a kutyáktól) és Alíz néhány találkozás után…

 

A munka során tapasztalhattuk, hogy a szociális fejlődés hosszú távú munka eredményeképpen fog megjelenni, és kevésbé mérhető, ezért olyan területet is kiválasztottunk, amelynek a fejlesztéséhez konkrét feladatokat rendelhettünk hozzá. Így nagycsoportos gyermekek lévén a téri tájékozódást,- testséma fejlesztést, ezen belül is a bal-jobb irányok erősítését céloztuk meg.

A térben való eligazodást segíti a kutya bólyák közötti vezetése szlalomozással. Megosztott figyelmet, erős koncentrációt igényel a gyerekektől, hiszen nemcsak az előre megadott útirányt kell követni, de azt is figyelniük kell, melyik oldalról szükséges megkerülni a bólyát, miközben a kutyát is határozottan kell vezetni az általuk kívánt irányba.

 

Szlalomozás Alízzal.

Nagyon sok lehetőség rejlik a kutyás játékokban a bal, jobb irányok rögzítéséhez. Szabályaink szerint mindig bal kézből kapja a kutya a jutalom falatot. Játékos módon, a kutya lábának kendővel történő bekötése tovább nehezíti az irányok megnevezését, hiszen itt már nem saját testükön, hanem a kutyáén kell eligazodniuk. Közben észrevétlenül a kötés technikáját  is gyakorolják. Ez egyfajta bizalom építés is a kutyával, hiszen közvetlenül a kutya szája alatt dolgoznak. Előkerülnek olyan fogalmak, mint a mellső, hátsó lábak.

                                                                                                    

„Fáj a kutyámnak a lába…”

A „Négyütemű ismerkedős játék” szintén összetett feladat, mely alkalmas az irányok fejlesztésére.

„Négyütemű ismerkedős játék”

Törekedünk a foglalkozásokat úgy összeállítani, hogy egyéni és csoportos feladatok is szerepeljenek, valamint mozgásos (pl. vakhernyó), és figyelemkoncentrációs gyakorlatok váltakozzanak.

„Vakhernyó”

A programban dolgozó gyermekek 4. éve óvodásaim, így ismerve képességeiket, egyéni problémáikhoz igazíthatjuk, azaz differenciálhatjuk a feladatokat. Ennek szellemében a beszédfogyatékos SNI gyermeknél a szóbeli megfogalmazásra, a gátlásos gyermeknél a szemkontaktus kiépítésére fektetjük a hangsúlyt. A figyelemkoncentráció hiányával küzdő gyermek számára önuralom fejlesztő gyakorlatokat iktatunk be. A foglalkozások tapasztalatairól a gyermekek fejlődéséről rövid konzultációkat tartunk, majd ezekre építve tervezzük a következő fejlesztés tartalmát.

A programunkról eddigi tapasztalataink alapján pozitív visszajelzéseket kaptunk. A legmeggyőzőbb azonban az, hogy a gyerekek mindig szívesen vesznek részt, örömmel várják a kutyás foglalkozásokat.

 Ügyelünk a kutya jó közérzetére, hiszen beiktatunk olyan tevékenységeket, ahol az aktív részvételét passzív pihenés követi. Nem feledkezünk meg a foglalkozás végén az állatgondozási feladatainkról sem, hiszen a legjobban teljesítő gyermek hozhat vizet a kutyának, és közösen megitatjuk.

Alíz itatása.

Szükségessé vált egy ösztönző rendszer kialakítása, amelynek a segítségével a gyerekek számára is kézzel foghatóbbá válik a siker. „Buksi-suli”-s névre szóló pontgyűjtő füzetet készítettünk, melybe a programunk jelképét képviselő kiskutya képét lehet gyűjteni. A gyerekek ezt nagyon élvezik, örömmel ragasztják be a matricákat. A feladatok elvégzése előtt mindig megbeszéljük, milyen teljesítményért lehet kiérdemelni a jutalmat. A foglalkozások végén megszámláljuk kinek sikerült a legtöbb kutyaképet összegyűjteni.

 

Kis csoportunk…                                                        …a kiadvány és a pontgyűjtő füzet.

Mivel nagyon fontosnak tartom, hogy a felelősségtudatos állattartást megalapozzam azoknál a gyerekeknél, akikkel a pályám során kapcsolatba kerülök, szerkesztettem egy gyermekeknek és szülőknek szóló kiadványt „Kutyabeszéd” címmel. Ebben pár mondatban összefoglaltam, hogyan kell a kutyával bánni ahhoz, hogy igaz társunkká, barátunkká váljék. A kiadványt lehetőségeimhez képest minél több gyermek kezébe szeretném eljuttatni, hogy egy megértőbb, állatszeretőbb nemzedéket neveljünk a társadalomnak.

 

                                                 Papné Takács Ágnes

  Nardai Boglárka Fanni 6 éves                            Óvodapedagógus

                      Ajka Városi Óvoda, Patakparti Óvoda, Mazsola csoport

—————

Vissza